GEOMETRISCHE WAARNEMINGEN ‘Alles hangt af van hoe we dingen zien’. Een uitspraak van Carl Jung waar het werk van Monica Maat onder andere aan refereert. Zij is gefascineerd door de manipulatie van de waarneming en het boeit haar om met haar geometrische werken optische effecten te creëren. Haar werken hebben als basis een ornamentaal karakter en zijn geïnspireerd op de Italiaanse Renaissance. Voorbeelden zijn lijnstructuren in Italiaanse marmeren vloeren en de optische werkingen van fresco's die te vinden zijn in de abdijen van Toscane. Daarbij werkt Monica in de traditie van de in 1917 opgerichte Nederlandse kunstbeweging De Stijl, waaraan zij in het bijzonder aspecten van de waarneming toevoegt. KUNSTWERKEN OP PLEXIGLAS Naast haar schilderwerken op doek presenteert zij ook geometrische werken gedrukt op plexiglas. Kunst en drukwerktechnieken zijn al heel lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt daarbij denken aan illustraties voor boeken, het drukken van posters of bijvoorbeeld de zeefdrukken van Andy Warhol, de houtdrukken van M.C Escher, de litho’s van Chagall of de etsen van Rembrandt. In de jaren ’70 is Monica begonnen met zeefdrukken. Rond 2000 maakte zij computerprinten en in 2010 is zij gestart met het drukken van haar computerwerk op geschuimd pvc. Anno 2024 worden haar geometrische ontwerpen op hedendaags materiaal nl. plexiglas gedrukt, hetgeen weer andere perspectieven opent en de grenzen tussen kunst en technologie [software programma’s/digitale druktechniek] samenbrengt. COMPUTERART De computer gebruikt Monica als een verlengstuk van haar ontwerpen die meestal eerst schetsmatig op papier zijn gezet, dit om de basis van eigenhandig meetkundige vormgeving niet te verliezen. Het is belangrijk om te vermelden dat alle geometrische ontwerpen haar eigen ontwerpen zijn. Er zijn dus geen foto’s of andere afbeeldingen gebruikt of bewerkt of van internet afgehaald. Ze leerde veel over [digitale] grafiek in de drukkerij van haar broer, die stage liep bij de beroemde computerkunstenaar Peter Struycken. Via haar broer maakte zij begin jaren zeventig kennis met het computerwerk van Peter Struycken, die haar opvattingen en zienswijze beïnvloedde. Naast de kunstenaars van kunstbeweging De Stijl, zijn ook de werken van wijlen Jan Schoonhoven, Jan van Duijnhoven en Gerard Caris [die o.a. met de regelmatige vijfhoek werkt] voor Monica van onmiddellijk belang. EXPOSITIES Monica heeft ruim 190 exposities gehouden in binnen- en buitenland. Haar werk is in 2018 en 2021 genomineerd en geëxposeerd door Museum Messmer in Riegel in Duitsland voor de Internationaler André Evard Preis, één van de belangrijkste prijzen van Europa voor geometrische en constructivistische kunst. Zij heeft regelmatig groepstentoonstellingen in de modelwoning van Rietveld in Utrecht, die beheerd wordt door Galerie Bos Fine Art. Monica exposeerde eerder gedurende twaalf jaar bij Galerie Stijl.
Klik op de foto voor informatie over het werk.
GEOMETRISCHE WAARNEMINGEN ‘Alles hangt af van hoe we dingen zien’. Een uitspraak van Carl Jung waar het werk van Monica Maat onder andere aan refereert. Zij is gefascineerd door de manipulatie van de waarneming en het boeit haar om met haar geometrische werken optische effecten te creëren. Haar werken hebben als basis een ornamentaal karakter en zijn geïnspireerd op de Italiaanse Renaissance. Voorbeelden zijn lijnstructuren in Italiaanse marmeren vloeren en de optische werkingen van fresco's die te vinden zijn in de abdijen van Toscane. Daarbij werkt Monica in de traditie van de in 1917 opgerichte Nederlandse kunstbeweging De Stijl, waaraan zij in het bijzonder aspecten van de waarneming toevoegt. KUNSTWERKEN OP PLEXIGLAS Naast haar schilderwerken op doek presenteert zij ook geometrische werken gedrukt op plexiglas. Kunst en drukwerktechnieken zijn al heel lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt daarbij denken aan illustraties voor boeken, het drukken van posters of bijvoorbeeld de zeefdrukken van Andy Warhol, de houtdrukken van M.C Escher, de litho’s van Chagall of de etsen van Rembrandt. In de jaren ’70 is Monica begonnen met zeefdrukken. Rond 2000 maakte zij computerprinten en in 2010 is zij gestart met het drukken van haar computerwerk op geschuimd pvc. Anno 2024 worden haar geometrische ontwerpen op hedendaags materiaal nl. plexiglas gedrukt, hetgeen weer andere perspectieven opent en de grenzen tussen kunst en technologie [software programma’s/digitale druktechniek] samenbrengt. COMPUTERART De computer gebruikt Monica als een verlengstuk van haar ontwerpen die meestal eerst schetsmatig op papier zijn gezet, dit om de basis van eigenhandig meetkundige vormgeving niet te verliezen. Het is belangrijk om te vermelden dat alle geometrische ontwerpen haar eigen ontwerpen zijn. Er zijn dus geen foto’s of andere afbeeldingen gebruikt of bewerkt of van internet afgehaald. Ze leerde veel over [digitale] grafiek in de drukkerij van haar broer, die stage liep bij de beroemde computerkunstenaar Peter Struycken. Via haar broer maakte zij begin jaren zeventig kennis met het computerwerk van Peter Struycken, die haar opvattingen en zienswijze beïnvloedde. Naast de kunstenaars van kunstbeweging De Stijl, zijn ook de werken van wijlen Jan Schoonhoven, Jan van Duijnhoven en Gerard Caris [die o.a. met de regelmatige vijfhoek werkt] voor Monica van onmiddellijk belang. EXPOSITIES Monica heeft ruim 190 exposities gehouden in binnen- en buitenland. Haar werk is in 2018 en 2021 genomineerd en geëxposeerd door Museum Messmer in Riegel in Duitsland voor de Internationaler André Evard Preis, één van de belangrijkste prijzen van Europa voor geometrische en constructivistische kunst. Zij heeft regelmatig groepstentoonstellingen in de modelwoning van Rietveld in Utrecht, die beheerd wordt door Galerie Bos Fine Art. Monica exposeerde eerder gedurende twaalf jaar bij Galerie Stijl.
Klik op de foto voor informatie over het werk.