Schilderijen van Oscar B. Jansen suggereren illusies. Als kunstschilder laat Oscar B. Jansen zich inspireren door de geconstrueerde werkelijkheid met als centraal thema de stad. Jansen: ‘De stad is het fundament van extern ontwerp; het is een enorme chaos. Binnen een stedelijke ruimte kom je veel vormen en contouren tegen. Een groot aantal daarvan is geschikt om in mijn schilderijen te gebruiken. Het zijn reacties op de realiteit van elementen van stadsgebouwen of delen daarvan en dit alles gezien door de ogen van een kunstenaar die de dingen emotioneel, opgewonden, soms ontroerend of enthousiast, of boos bekijkt’. Omdat stedelijke architectuur het centrale thema is in zijn werk, is het niet als abstract te omschrijven. Voor zijn eigen werk gaat Oscar B. Jansen naar hypermoderne architectuur. ‘In mijn schilderijen streef ik ernaar illusies te suggereren: ik geef geen titels omdat dan de toeschouwer wordt geblokkeerd bij het bekijken van het schilderij. Ik houd ervan mensen te desoriënteren: ik wil ze laten nadenken over wat er in een schilderij gebeurt. Ik gebruik de doosvorm vaak omdat die bij uitstek past bij de onderwerpen die ik gebruik. Zo wordt het schilderij zelf een object, een vorm van architectuur’. Het kleurgebruik valt op in zijn werk. ‘Mijn visie op kleur is een van mijn sterke eigenschappen. Ik weet wat ik ermee kan doen qua expressie, emoties en gevoel. Rood heeft een andere instinctieve kwaliteit dan paars of bordeauxrood. Het leukste is om kleuren te mixen, iets een eigen kleur te geven. Het hangt ervan af hoe ik me op dat moment voel. Als ik me somber voel, maak ik een schilderij met donkere kleuren. Als ik me goed voel, gebruik ik intense kleuren’. (Uit: Bijtijds. Lifestylemagazine van het Noorden)
Klik op de foto voor informatie over het werk.
Schilderijen van Oscar B. Jansen suggereren illusies. Als kunstschilder laat Oscar B. Jansen zich inspireren door de geconstrueerde werkelijkheid met als centraal thema de stad. Jansen: ‘De stad is het fundament van extern ontwerp; het is een enorme chaos. Binnen een stedelijke ruimte kom je veel vormen en contouren tegen. Een groot aantal daarvan is geschikt om in mijn schilderijen te gebruiken. Het zijn reacties op de realiteit van elementen van stadsgebouwen of delen daarvan en dit alles gezien door de ogen van een kunstenaar die de dingen emotioneel, opgewonden, soms ontroerend of enthousiast, of boos bekijkt’. Omdat stedelijke architectuur het centrale thema is in zijn werk, is het niet als abstract te omschrijven. Voor zijn eigen werk gaat Oscar B. Jansen naar hypermoderne architectuur. ‘In mijn schilderijen streef ik ernaar illusies te suggereren: ik geef geen titels omdat dan de toeschouwer wordt geblokkeerd bij het bekijken van het schilderij. Ik houd ervan mensen te desoriënteren: ik wil ze laten nadenken over wat er in een schilderij gebeurt. Ik gebruik de doosvorm vaak omdat die bij uitstek past bij de onderwerpen die ik gebruik. Zo wordt het schilderij zelf een object, een vorm van architectuur’. Het kleurgebruik valt op in zijn werk. ‘Mijn visie op kleur is een van mijn sterke eigenschappen. Ik weet wat ik ermee kan doen qua expressie, emoties en gevoel. Rood heeft een andere instinctieve kwaliteit dan paars of bordeauxrood. Het leukste is om kleuren te mixen, iets een eigen kleur te geven. Het hangt ervan af hoe ik me op dat moment voel. Als ik me somber voel, maak ik een schilderij met donkere kleuren. Als ik me goed voel, gebruik ik intense kleuren’. (Uit: Bijtijds. Lifestylemagazine van het Noorden)
Klik op de foto voor informatie over het werk.