Digna Weiss Beelden ontstaan door van te voren een systematische ordening en een werkproces te bedenken. Inspiratie bronnen zijn de processen en ordeningen achter de zichtbare werkelijkheid, het zijn o.a. de mathematische regelmatigheden in de natuur. Mijn recente schilderijen hebben als basis de gulde snede met hierin passend de getallenreeks van Fibonacci. Zij zijn de aanleiding, maar geen doel op zich. Ze vertegenwoordigen een universele betekenis , immers in deze constructie ligt de spiraal besloten. De rol van de spiraal in de natuur is groei, beweging en verandering. Groei van binnenuit en expansieve groei. Waar energie wordt toegestaan zelf te bewegen lost ze zich op in spiralen. De manier van de natuur om met één zelf reproducerend grondplan eindeloze variaties voort te brengen, zo probeer ik ook een grondplan te bedenken. Een grondplan waarin ik steeds weer een nieuw beeld kan laten ontstaan door variaties in de van te voren bedachte spelregels. Het grondplan ligt bij ieder schilderij vast, tijdens het schilderen doe ik daarin geen ingrepen. Met kleur, handschrift, associatie en intuïtie, soms strak geschilderd, soms met losse toets, reageer ik laag voor laag tot er een beeld ontstaat waar ik tevreden mee kan zijn. Er ontstaan constructies die associaties oproepen met verschillende sferische doorzichten en ruimten.
Klik op de foto voor informatie over het werk.
Digna Weiss Beelden ontstaan door van te voren een systematische ordening en een werkproces te bedenken. Inspiratie bronnen zijn de processen en ordeningen achter de zichtbare werkelijkheid, het zijn o.a. de mathematische regelmatigheden in de natuur. Mijn recente schilderijen hebben als basis de gulde snede met hierin passend de getallenreeks van Fibonacci. Zij zijn de aanleiding, maar geen doel op zich. Ze vertegenwoordigen een universele betekenis , immers in deze constructie ligt de spiraal besloten. De rol van de spiraal in de natuur is groei, beweging en verandering. Groei van binnenuit en expansieve groei. Waar energie wordt toegestaan zelf te bewegen lost ze zich op in spiralen. De manier van de natuur om met één zelf reproducerend grondplan eindeloze variaties voort te brengen, zo probeer ik ook een grondplan te bedenken. Een grondplan waarin ik steeds weer een nieuw beeld kan laten ontstaan door variaties in de van te voren bedachte spelregels. Het grondplan ligt bij ieder schilderij vast, tijdens het schilderen doe ik daarin geen ingrepen. Met kleur, handschrift, associatie en intuïtie, soms strak geschilderd, soms met losse toets, reageer ik laag voor laag tot er een beeld ontstaat waar ik tevreden mee kan zijn. Er ontstaan constructies die associaties oproepen met verschillende sferische doorzichten en ruimten.
Klik op de foto voor informatie over het werk.